Full-service marketing diensten, 100% op maat van retailers.

Marketing advies

Zoek je een antwoord op concrete marketingvragen? Wil je een verhelderende marketingaudit of een concreet marketingplan? Kom dan eens praten. Onze consultants hebben ruime ervaring in het strategisch adviseren van retailondernemers en bieden je de juiste handvatten om van je retailconcept een succes te maken.

Veelgestelde vragen over marketingadvies.

  • Ons advies wordt steeds neergeschreven in een adviesrapport die de initiële vraagstelling vertaalt naar concrete tips en adviezen. Het adviesrapport wordt verrijkt met talrijke schema’s die de adviezen verduidelijken. Afhankelijk van de aard van de opdracht heet het rapport simpelweg ‘Adviesrapport’, wordt het neergeschreven als ‘Marketingaudit’ of is het - in haar meest complete vorm - een marketingplan dat het volledige marketingbeleid tot leven brengt.

  • Dat is afhankelijk van de adviesvraag, maar een gemiddeld adviestraject duurt bij ons 6 tot 8 weken. Deze periode overbrugt de kick-off, diverse workshops, het uitschrijven van het adviesrapport en de presentatie ervan.

  • Ja, dat kan. We zijn een gecertifieerd adviesbureau bij de Vlaamse Overheid (via de vennootschap van onze zaakvoerder, Desmyttere Marketingadvies, nr. DV.A105385) waardoor elke Vlaamse onderneming een subsidie krijgt wanneer ze extern marketingadvies bestelt. De subsidie bedraagt 30% voor ondernemingen tot 50 werknemers en 20% voor ondernemingen met meer dan 50 werknemers. Voor alle voorwaarden omtrent KMO-portefeuille subsidies: check de website van de Vlaamse Overheid.

  • Een adviestraject start steeds met een vrijblijvende meeting waarin we de contouren van het adviestraject duidelijk stellen. Heb je gericht advies nodig voor één of meerdere marketingvragen? Wil je een marketingaudit voor één of meerdere marketingtechnieken? Of wil je een compleet marketingplan dat alle onderdelen van je marketingstrategie omvat? Eens dit duidelijk is krijg je een offerte met het aantal geschatte adviesuren voor de opdracht. Na goedkeuring van de offerte volgt een voorbereidende vragenlijst ter voorbereiding van de workshops. Daarna starten we met diverse workshops waarin het advies stap-voor-stap wordt opgebouwd en neergeschreven. We eindigen het adviestraject met een presentatie van het adviesrapport, marketingaudit of marketingplan.

  • Voor marketingadvies hanteren we een vaste uurkostprijs van €125 per uur (exclusief BTW). Op basis van je specifieke vraag stellen we een programma op maat van je behoefte en je budget samen. Marketingadvies kan gesubsidieerd worden via KMO-portefeuille. De subsidie bedraagt 30% voor ondernemingen tot 50 werknemers en 20% voor ondernemingen met meer dan 50 werknemers. Voor alle voorwaarden omtrent KMO-portefeuille subsidies: check de website van de Vlaamse Overheid.

  • Een marketingplan is het meest complete werkinstrument om een bedrijf, product of dienst in de markt te zetten. Ze formuleert heldere doelstellingen, beschrijft het businessmodel, vertelt via welke communicatiekanalen we met de markt communiceren en eindigt met een concrete planning en budgettering voor de looptijd van het marketingplan.

Marketing begeleiding

Zoek je een coach of klankbord bij de uitvoering van je marketingacties of marketingcampagnes? Wil je een tijdelijke versterking van je management- of marketingteam om marketingprojecten succesvol te lanceren? Haal dan één van onze consultants in huis. Zij bieden hun marketingexpertise aan voor zowel kortlopende als langlopende begeleiding, op maat van je specifieke marketingvraag.

Veelgestelde vragen over marketingbegeleiding & marketingcoaching.

  • Onze vaste consultants zijn actief binnen het domein van marketingstrategie, businessmodel, communicatiestrategie, marketing planning, marketing budgettering, digitale marketing en marketingdata. Voor minder courante consultancy (bv. marktanalyse of winkelbeleving) doen we beroep op ons netwerk van collega-consultants.

  • Zeker, want een persoonlijke marketingbegeleiding door een ervaren marketeer is bijzonder waardevol als kleine retailer. Je krijgt dan maandelijks een vaste marketeer uit ons team op bezoek die je marketingbeleid geheel of gedeeltelijk met je overloopt en die tips en adviezen ter verbetering geeft.

  • Zeker, want een persoonlijke marketingbegeleiding door een ervaren marketeer is bijzonder waardevol als interne marketeer. Als marketing manager moet je heel veel verschillende facetten van retailmarketing beheersen, wat in de praktijk onmogelijk is. Heb je ondersteuning nodig op technisch vlak (bv. SEO of online advertising), op content vlak of op vlak van planning en budgettering? Dan krijg je maandelijks een vaste marketeer uit ons team op bezoek die je marketingbeleid geheel of gedeeltelijk met je overloopt en die tips en adviezen ter verbetering geeft.

  • Voor marketingbegeleiding hanteren we een vaste uurkostprijs van €125 per uur (exclusief BTW). Op basis van je specifieke vraag stellen we een programma op maat van je behoefte en je budget samen. Marketingbegeleiding kan gesubsidieerd worden via KMO-portefeuille. De subsidie bedraagt 30% voor ondernemingen tot 50 werknemers en 20% voor ondernemingen met meer dan 50 werknemers. Voor alle voorwaarden omtrent KMO-portefeuille subsidies: check de website van de Vlaamse Overheid.

Marketing campagnes

Ontbreekt het je aan tijd, kennis of resources om je marketingacties of marketingcampagnes in de praktijk te zetten? Vertrouw ze dan geheel of gedeeltelijk toe aan het multidisciplinair marketingteam van Upflow. Op basis van een marketingplanning of campagneplanning voeren we je acties of campagnes professioneel uit, documenteren we ze in een campagnedocument en meten we de resultaten van je campagnes.

Veelgestelde vragen over marketingacties en -campagnes.

  • Een marketingcampagne is een combinatie van verschillende marketingtechnieken binnen een bepaalde duurtijd (bv. 8 weken) om een thema (bv. Tuindagen, Pasen, Terug naar school, …), een specifiek(e) product(groep) of een afgebakend marktsegment (dit kunnen zowel klanten als prospects zijn) te benaderen met een specifieke boodschap en doelstelling. Campagnes zijn het perfecte alternatief voor ad hoc marketingacties die in de praktijk zelden resultaat opleveren. Enkele voorbeelden van campagnes die wij uitvoerden:

    • Thematische campagne voor een slaapspeciaalzaak om traffic naar hun winkelevents (Solden en Open Droomdagen) te verhogen

    • Doelgroepcampagne voor een groothandel in porselien, glas en bestek naar alle restaurants in het middensegment van de markt in een straal van 25 km rond de showroom

    • Thematische campagne voor een chocolatier om in de eindejaarsweken de verkoop van chocolade, snoep en zoetigheden via de webshop te boosten

    • Doelgroepcampagne voor een retailer in bouwgereedschap naar schrijnwerkers in 2 provincies om alle relevante producten voor deze doelgroep te promoten

    • Productcampagne voor een webshop met reisgidsen om de verkoop van hun meestverkochte reisgidsen te boosten op marktplaatsen (bol.com en Amazon)

  • De basis voor een samenwerking is een concrete planning en het bepalen van de marketingmix (combinatie van marketingtechnieken) binnen de campagnes. Dit gebeurt door onze communicatieconsultant. Voor de uitvoering van de campagnes krijg je een vaste Upflow-marketingcoördinator toegewezen die je unieke aanspreekpunt wordt tijdens de looptijd van de campagnes. Hij/zij zal voor elke campagne het campagnedocument aanvullen, met je overleggen en briefen binnen ons marketingteam. Bij afloop van de campagne zal je marketingcoördinator de resultaten van de campagne met je delen in functie van een eventuele bijsturing voor volgende campagnes.

  • De pijlers voor een professionele uitvoering zijn content marketing (bv. copywriting, SEO, social media posts of e-news), digital marketing (bv. SEA of social advertising) en grafische vormgeving van campagnevisuals. Voor elke van deze disciplines heeft Upflow specialisten in huis.

  • Ons uurtarief voor uitvoerende marketing van campagnes bedraagt €85 (excl. BTW). Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we de workload voor een campagne zeer goed inschatten en vertalen we dit naar een vast bedrag per maand, opgesplitst in de prestaties van onze marketeers en de mediakosten (bv. online advertenties). Je krijgt dus steeds een vast budget per maand zodat je perfect weet wat je kosten voor je marketingcampagnes zijn. Belangrijk: uitvoerende marketingdiensten kunnen niet gesubsidieerd worden via KMO-portefeuille.

  • Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, je marketingbudget en je behoefte aan leads of omzet, adviseren we steeds om regelmaat in je marketingcampagnes in te bouwen. Liever 4 kleinere marketingcampagnes per jaar dan één grote ‘big bang’. Regelmaat en herhaling zijn in marketing immers zeer belangrijk. Het gros van onze marketingcampagnes gebeuren maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal.

  • Dat kan, op voorwaarde dat ze gerelateerd zijn aan marketingadvies, marketingbegeleiding of marketingcampagnes die Upflow uitvoert voor je bedrijf. Er moet dus steeds een strategisch of uitvoerend kader zijn waarbinnen ons team een marketingactie voor je uitvoert. Wij maken websites, ontwerpen uitnodigingen, maken het design van je gevelreclame of creëren je visuals, folder en brochures binnen onze adviestrajecten of begeleidingsopdrachten. Voor de uitvoering van de marketingacties krijg je steeds een offerte op maat.

Vrijblijvende babbel?